Omwille van de nationale coronamaatregelen sloten op 15 maart 2020 alle contactpunten van het AgII. Dat had uiteraard een grote impact op onze werking.
Maximaal digitaal
Van in het begin was het onze expliciete keuze om onze dienstverlening zo volledig mogelijk te blijven aanbieden. Concreet betekende dit dat onze trajectbegeleiders, consulenten Nederlands leren en experten diploma-erkenning van de ene dag op de andere volledig telefonisch en digitaal werkten.
In het begin kreeg ik veel vragen over COVID-19. Klanten wilden bijvoorbeeld weten of ze mochten reizen. Ik verwees dan altijd door naar de info van de overheid en naar onze webpagina met informatie over de coronamaatregelen in verschillende talen.”
Hannane, trajectbegeleider
Tereza, expert diploma-erkenning
Toeleiding naar COVID-19-vacatures
Tijdens de eerste lockdown gingen het AgII, de stedelijke agentschappen en de VDAB ook een tijdelijke samenwerking aan om inburgeraars toe te leiden naar specifieke vacatures. De coronacrisis zorgde immers voor een dreigend personeelstekort in sommige sectoren, zoals transport, logistiek, distributie, land- en tuinbouw, voeding en zorg.
Katrien, trajectbegeleider
Periodes van versoepelingen
In de tweede helft van 2020 waren er enkele periodes van versoepelingen. Kwetsbare of moeilijk bereikbare klanten konden dan in een aantal contactpunten terecht voor een fysiek gesprek. Ook cognitieve vaardigheidstesten, lees- en schrijftesten, instaptoetsen en certificerende taaltesten gingen live door, onder strenge hygiënevoorwaarden.
Lieve, trajectbegeleider
Alles samen genomen vind ik dat er vanuit alle hoeken van het Agentschap hard gewerkt is om onze dienstverlening zo goed mogelijk te laten verlopen. Ik ben er best wel trots op dat de cijfers bevestigen dat wij, mits grondige aanpassingen en een grote flexibiliteit, toch een heel groot aantal klanten op weg gezet hebben naar een gepaste cursus Nederlands.”
Ilse, consulent Nederlands leren