Sinds 14 maart 2020 vinden de lessen maatschappelijke oriëntatie enkel nog digitaal plaats. Zowel voor onze docenten als voor onze cursisten bracht dat nieuwe uitdagingen én nieuwe kansen met zich mee.
“In het begin moest ik wat wennen aan het online lesgeven. Wanneer je fysiek voor een klas staat, heb je een goed overzicht over iedereen. Oogcontact maken is makkelijker, en je kan eenvoudiger de non-verbale-signalen oppikken.
Maar ik ben blij dat we op de kar gesprongen zijn van de digitalisering. Dat is volgens mij echt de toekomst. Er zijn wel drie factoren die daarbij belangrijk zijn: je moet zorgen dat cursisten voldoende ICT-kennis hebben, over het juiste materiaal beschikken en een internetverbinding hebben. Als een van die drie ontbreekt, wordt het moeilijk. Ik zou de fysieke lessen ook niet helemaal afschaffen. Het federaal parlement met eigen ogen zien is toch anders dan er enkel over praten.”
Sina, leerkracht maatschappelijke oriëntatie
Maar ik ben blij dat we op de kar gesprongen zijn van de digitalisering. Dat is volgens mij echt de toekomst. Er zijn wel drie factoren die daarbij belangrijk zijn: je moet zorgen dat cursisten voldoende ICT-kennis hebben, over het juiste materiaal beschikken en een internetverbinding hebben. Als een van die drie ontbreekt, wordt het moeilijk. Ik zou de fysieke lessen ook niet helemaal afschaffen. Het federaal parlement met eigen ogen zien is toch anders dan er enkel over praten.”
Sina, leerkracht maatschappelijke oriëntatie
“Vroeger moest je ervoor zorgen dat inburgeraars een cursus dicht bij hun woonplaats konden volgen. Het voordeel van digitale lessen is dat afstand geen rol meer speelt. Ik heb nu in één les cursisten uit verschillende regio’s: van Oostende tot Tongeren.
Sinds ik online lesgeef, merk ik dat er minder afwezigen zijn. Mensen hebben geen excuus meer om niet te komen. Ook mij brengt het wel wat rust dat ik me niet meer constant hoef te verplaatsen.
Mijn manier van lesgeven is door corona veranderd. Dat is niet per se slecht, het vergt gewoon een andere aanpak. Net als bij fysieke lessen, werk ik bijvoorbeeld vaak met kleine groepjes, via breakout rooms. Op die manier leren de cursisten elkaar ondanks de afstand beter kennen. Ook verlegen mensen durven zo makkelijker uit hun schulp te kruipen.”
Silvania, leerkracht maatschappelijke oriëntatie
Sinds ik online lesgeef, merk ik dat er minder afwezigen zijn. Mensen hebben geen excuus meer om niet te komen. Ook mij brengt het wel wat rust dat ik me niet meer constant hoef te verplaatsen.
Mijn manier van lesgeven is door corona veranderd. Dat is niet per se slecht, het vergt gewoon een andere aanpak. Net als bij fysieke lessen, werk ik bijvoorbeeld vaak met kleine groepjes, via breakout rooms. Op die manier leren de cursisten elkaar ondanks de afstand beter kennen. Ook verlegen mensen durven zo makkelijker uit hun schulp te kruipen.”
Silvania, leerkracht maatschappelijke oriëntatie
“De cursus maatschappelijke oriëntatie beviel mij op alle vlakken. Onze docente Silvania was geweldig! Hoewel de lessen online plaatsvonden, zorgde ze ervoor dat er genoeg interactie was. Ik heb nu nog steeds contact met mijn medecursisten via WhatsApp. Ook op technisch gebied verliep alles prima. Ik ben vijftig jaar, maar vond het niet moeilijk om de lessen digitaal te volgen.
De coronaperiode was voor mij ideaal om deel te nemen aan deze cursus. Ik zat toch thuis en kreeg hierdoor een mentale boost. Silvania gaf ons daarnaast veel informatie over corona. Telkens als er een overlegcomité was, legde ze de maatregelen uit. Ik ben haar heel dankbaar.”
Ana, cursiste
De coronaperiode was voor mij ideaal om deel te nemen aan deze cursus. Ik zat toch thuis en kreeg hierdoor een mentale boost. Silvania gaf ons daarnaast veel informatie over corona. Telkens als er een overlegcomité was, legde ze de maatregelen uit. Ik ben haar heel dankbaar.”
Ana, cursiste
“Ik weet het nog goed: de laatste keer dat ik echt voor de klas stond was op donderdag 12 maart. De dag erop gingen we in lockdown. We moesten meteen overschakelen naar digitale lessen. Heftig, ook omdat we allemaal wat in shock waren door wat er gebeurde. Maar ik was wel heel dankbaar dat we ons werk konden blijven doen.
In het begin moesten we van alles uitzoeken. Welk platform gingen we bijvoorbeeld gebruiken? Ook onze cursisten hadden wat tijd nodig om zich aan te passen. Sommigen hadden bijvoorbeeld geen laptop of tablet en moesten zich in die beginperiode met hun telefoon behelpen. Er waren er die hun taken niet konden doormailen, maar ze op papier maakten en dan een foto doorstuurden.
Gelukkig was er overal veel solidariteit. We kregen veel ondersteuning van onze leidinggevenden en pedagogisch medewerkers. De docenten deelden ook tips en tricks met elkaar. Ik heb nog nooit zoveel geleerd als in het afgelopen jaar!”
Katarzyna, leerkracht maatschappelijke oriëntatie
In het begin moesten we van alles uitzoeken. Welk platform gingen we bijvoorbeeld gebruiken? Ook onze cursisten hadden wat tijd nodig om zich aan te passen. Sommigen hadden bijvoorbeeld geen laptop of tablet en moesten zich in die beginperiode met hun telefoon behelpen. Er waren er die hun taken niet konden doormailen, maar ze op papier maakten en dan een foto doorstuurden.
Gelukkig was er overal veel solidariteit. We kregen veel ondersteuning van onze leidinggevenden en pedagogisch medewerkers. De docenten deelden ook tips en tricks met elkaar. Ik heb nog nooit zoveel geleerd als in het afgelopen jaar!”
Katarzyna, leerkracht maatschappelijke oriëntatie