“Dat steeds meer mensen Nederlands willen leren, kunnen we alleen maar toejuichen”
Het aantal mensen dat Nederlands wil leren en daarvoor bij ons langskwam, kende een opvallende stijging in 2022. De terugval in de cijfers vanwege corona, werd ruimschoots gecompenseerd. Daarnaast was er de extra instroom van mensen uit Oekraïne die Nederlands willen leren. Een uitdagend jaar dus voor de medewerkers afstemming vormingsaanbod (AVA). Zij brengen immers vraag en aanbod in kaart en voorzien zo in een behoeftegericht aanbod van de lessen Nederlands als tweede taal (NT2). AVA Hajar Hadra vertelt hoe zij te werk ging in regio Antwerpen.
Extra instroom van mensen uit Oekraïne
“De extra instroom van mensen uit Oekraïne verklaart zeker ook in regio Antwerpen voor een groot stuk de stijging van het aantal intakegesprekken”, vertelt Hajar. “Het Agentschap heeft meteen gereageerd door extra medewerkers aan te werven, specifiek om Oekraïners aan te trekken. Eenmaal opgestart, slaagde het Oekraïne-team erin om de vraag heel snel in kaart te brengen. Dat zorgde er dan weer voor dat ik vlot kon afstemmen met de scholen. In eerste instantie werkten we met een algemene welkomstmodule voor Oekraïners. Geleidelijk aan konden we ons aanbod meer differentiëren, zonder het reguliere aanbod onder druk te zetten.”
Opnieuw vlotte toeleiding na corona
Daarnaast was de coronasituatie in 2022 onder controle. In 2020 en 2021 moesten veel anderstaligen noodgedwongen hun lessen NT2 uitstellen. “Vooral in steden merkten we dit duidelijk in de cijfers”, licht Hajar toe. “In 2022 was er opnieuw een klassikaal aanbod en het online aanbod stond beter op punt. Onze partners hebben zowel het klassikaal als het online aanbod ook sterk uitgebreid. Dat maakt dat de toeleiding naar het aanbod NT2 in 2022 gelukkig weer vlot verliep.”
Groeiende interesse voor het leren van Nederlands
Hajar heeft de indruk dat er steeds meer interesse is om Nederlands te leren: “We zien in onze regio een sterke toename van initiatieven om Nederlands te leren of te oefenen. Het Huis van het Kind organiseert bijvoorbeeld steeds meer groepen waar mama’s samen hun Nederlands kunnen oefenen. Veel werkgevers zijn ook vragende partij om taalcoaching Nederlands op de werkvloer te voorzien. Dat er steeds meer bereidheid is om Nederlands te leren, kunnen we als organisatie alleen maar toejuichen!”
Infosessies Nederlands leren in Vlaams-Brabant
Ook in Vlaams-Brabant merken we de toegenomen interesse voor Nederlands leren. In verschillende gemeenten organiseren we twee keer per jaar infosessies. Mensen die Nederlands willen leren en/of oefenen, krijgen er alle informatie en kunnen zich meteen inschrijven. We volgden Mete Öztürk, regiomanager in Vlaams-Brabant, en consulent integratie Larisa Didenko naar de infosessie in Hoeilaart. Larisa: “Sinds lokale besturen zelf promotie voeren, hebben we 40% meer opkomst.”
Nederlands oefenen: 'Gemakkelijk nieuws'
Er bestaan heel veel manieren om Nederlands te oefenen. In Tienen maakt een groep anderstalige vrijwilligers de krant ‘Gemakkelijk nieuws’. Een oefenkans voor hen én interessante lectuur voor alle inwoners van de stad.
De video maakten we naar aanleiding van de lancering van de nieuwe website oefenkansen.be. Je vindt er tips om goede oefenkansen Nederlands te organiseren. Het is een gezamenlijk initiatief met Huis van het Nederlands Brussel, Amal, vzw ‘de Rand’ en Atlas.
Van Asse tot Zoersel: meer dan 1.500 displays Nederlands oefenen op de balie
Van 1 tot en met 8 oktober 2022 brachten we de Nederlandse taal extra onder de aandacht. Medewerkers van lokale besturen en organisaties konden bij ons agentschap de toonbankdisplay ‘Hier kan je Nederlands oefenen’ gratis bestellen om aan een loket, onthaal of bureau te plaatsen.
Naar aanleiding van de Week van het Nederlands kregen we 130 aanvragen van lokale besturen en organisaties in Vlaanderen. Op die manier verspreidden we meer dan 1.500 displays.
Op de voorzijde van de display staat een verwelkomende boodschap voor anderstaligen. Zo laat je weten dat ze rustig Nederlands kunnen oefenen in het gesprek met de dienstverlener. Op de achterzijde vind je enkele nuttige tips om te communiceren met anderstaligen die Nederlands leren.
Nele Gauchez, deskundige van de integratiedienst in Asse, bestelde 100 displays:
Uitgelezen kans om duidelijke taal op te frissen
We hebben de displays verspreid bij onze collega’s van het cultureel centrum, de bibliotheek, het OCMW en de dienst burgerzaken. Ook op mijn eigen dienst staan ze op de bureaus.
Samen met mijn collega van de integratiedienst ging ik overal langs om de displays uit te delen. Het was een uitgelezen kans om het met de personeelsleden over duidelijke taal te hebben.
Van Asse tot Zoersel: meer dan 1.500 displays Nederlands oefenen op de balie
Van 1 tot en met 8 oktober 2022 brachten we de Nederlandse taal extra onder de aandacht. Medewerkers van lokale besturen en organisaties konden bij ons agentschap de toonbankdisplay ‘Hier kan je Nederlands oefenen’ gratis bestellen om aan een loket, onthaal of bureau te plaatsen.
Naar aanleiding van de Week van het Nederlands kregen we 130 aanvragen van lokale besturen en organisaties in Vlaanderen. Op die manier verspreidden we meer dan 1.500 displays.
Op de voorzijde van de display staat een verwelkomende boodschap voor anderstaligen. Zo laat je weten dat ze rustig Nederlands kunnen oefenen in het gesprek met de dienstverlener. Op de achterzijde vind je enkele nuttige tips om te communiceren met anderstaligen die Nederlands leren.
Nele Gauchez, deskundige van de integratiedienst in Asse, bestelde 100 displays:
Uitgelezen kans om duidelijke taal op te frissen
We hebben de displays verspreid bij onze collega’s van het cultureel centrum, de bibliotheek, het OCMW en de dienst burgerzaken. Ook op mijn eigen dienst staan ze op de bureaus.
Samen met mijn collega van de integratiedienst ging ik overal langs om de displays uit te delen. Het was een uitgelezen kans om het met de personeelsleden over duidelijke taal te hebben.
Wil jij ook een display aan jouw onthaal of balie? Je kan nog er steeds bestellen via onze website.