Foto. Gebouwenbeheerder Bart.

Medewerkers

Jaarverslag 2018  Onze medewerkers

"Maar kans op slagen als alle betrokken collega’s er hun schouders onder zetten"

Ook in 2018 zetten we nieuwe stappen in het versterken van onze dienstverlening. Een van de facetten daarvan is het optimaliseren van onze contactpunten. Bart, onze gebouwenbeheerder, vertelt je hoe dat vorig jaar verliep.

Bart begon een tiental jaar geleden als logistiek medewerker bij BON, het Brussels onthaalbureau dat sinds 2015 deel uitmaakt van het Agentschap Integratie en Inburgering. “Ervoor heb ik altijd voor commerciële bedrijven gewerkt”, vertelt Bart. “De wending naar de non-profit was een bewuste keuze. Vandaag werk ik als gebouwenbeheerder vanuit de afdeling Zakelijke Diensten in onze hoofdzetel op Tour en Taxis in Brussel.”

Start met pilootproject in Leuven

Onze klanten kunnen bij ons terecht op bijna 70 locaties. Een paar jaar terug waren dat er nog meer. Hoe pak je dat aan? “Stap voor stap”, vertelt Bart. “In 2017 zijn we vanuit onze huisvestingsnota gestart met het samenvoegen van enkele vestigingen die dicht tegen elkaar lagen. In Leuven, bijvoorbeeld, huisden we op drie verschillende plaatsen. Dat kwam de werking niet ten goede. Leuven, de nieuwe regionale hoofdzetel voor Vlaams-Brabant, was ons pilootproject. We konden de theorie omzetten in de praktijk. Het was heel leerrijk. We kregen een overzichtelijk beeld van de potentiële knelpunten voor onze specifieke dienstverlening. De huisvestingsprojecten die erop volgden, verliepen hierdoor steeds vlotter.”

Foto. Interieur contactpunt.
Foto. Vaandel contactpunt Kortrijk.

Drie projecten in 2018

Welke stappen heb je in 2018 gezet? “We hadden dat jaar twee grote en één klein project. Er was een verhuis in Tienen. Daar vind je ons sinds vorig jaar in een gerenoveerd kloostergebouw. Het is omgevormd tot een dienstencentrum, waarin ook vele van onze partners hun intrek namen. In Sint-Niklaas zijn we in oktober naar een gerenoveerd kantoorgebouw verhuisd. Dat moet nu nog een nieuwe installatie voor verwarming, ventilatie en airconditioning krijgen en het sanitair moeten we nog uitbreiden. Ten slotte hebben we ons contactpunt in Kortrijk afgewerkt.”

Verhogen van de kwaliteit van de dienstverlening

Wat zijn de verbeteringen voor de klanten die je bijvoorbeeld in Kortrijk realiseerde? “Onze vestiging in hartje Kortrijk is dan wel vlot bereikbaar maar het gebouw zelf was niet voldoende toegankelijk voor onze klanten", vertelt Bart. "Ze moesten via een nauwe trap naar de eerste verdieping. De omstandigheden voor de afname van testen was ook allesbehalve optimaal. De combinatie van het onthaal op het gelijkvloers met open burelen voor de toeleiders zorgde voor onprettige werkomstandigheden. Na de renovatie is er een kwaliteitsvol onthaal met wachtruimte. Ook alle faciliteiten om onze klanten goed te ontvangen zijn nu aanwezig.”

Foto. Interieur contactpunt Kortrijk

Een superteam

Een grote klus. Wie werkt er allemaal mee aan zo’n project? “Een verhuis- of verbouwproject heeft maar kans op slagen als alle betrokken collega’s er hun schouders onder zetten”, vertelt Bart. “Als projectleider zoek ik samen met de architect naar de beste oplossingen. De officemanager en de lokale coördinator zijn dan weer cruciaal bij alle praktische initiatieven. In Kortrijk zijn we tijdens de verbouwingswerken onze activiteiten blijven organiseren. De collega’s hebben lawaai, stof en andere ongemakken getrotseerd. Hoedje af, zou ik zeggen. Voor de uitvoering ben je ook afhankelijk van de inzet van alle aannemers. Dat is niet altijd evident. Tot slot zijn er onze technische medewerkers. Zonder hun toewijding hadden we het nooit gehaald. Een superteam!”

Foto. Interieur contactpunt Kortrijk.

Mooie resultaten

Waar ben je zelf het meest trots op? “Ondanks de soms krappe budgettaire ruimte slagen we er telkens in om een project af te leveren dat mag gezien worden”, meent Bart. “Ik steek ook veel energie in het inventief hergebruik van onze bestaande meubels. Dat levert bovendien een mooi ecologisch voordeel op.”

 

Meer info