Diversiteit inspireert

De collega’s van het Agentschap Integratie en Inburgering kennen hem allemaal als de regiomanager van Oost- en West-Vlaanderen. Maar ooit was Mohammed Rabhi zelf een inburgeraar, die in z’n eentje naar ons land kwam en hier een nieuw leven moest opbouwen.

Van cursist tot regiomanager van het Agentschap Integratie en Inburgering

De collega’s van het Agentschap Integratie en Inburgering kennen hem allemaal als de regiomanager van Oost- en West-Vlaanderen. Maar ooit was Mohammed Rabhi zelf een inburgeraar, die in z’n eentje naar ons land kwam en hier een nieuw leven moest opbouwen.

 

Ik oefende zoveel mogelijk Nederlands: met vrienden, tijdens hobby’s, … Zo ga je snel vooruit.
Foto Mohammed

Werken bij het Huis van het Nederlands

Mohammed besloot daarop om een cursus Nederlands “op academisch niveau” te volgen, een snelle, intensieve manier om zijn niveau op te krikken. Toen hij tijdens een van de lessen hoorde dat er een tijdelijke vacature was bij het Huis van het Nederlands, besloot hij zich kandidaat te stellen. Even later kon hij aan de slag als consulent Nederlands. “Oorspronkelijk zou ik maar twee maanden blijven, maar mijn contract werd verlengd tot zes maanden”, aldus Mohammed. “Ondertussen kwam er ook een vacature vrij voor stafmedewerker. Ik solliciteerde en kreeg de job.”

Van 2011 tot 2015 werkte Mohammed als stafmedewerker voor het Huis van het Nederlands, regio West-Vlaanderen. Toen de vzw in 2015 inkantelde in het Agentschap Integratie en Inburgering, moest hij zich echter heroriënteren. “Bij het Agentschap was er een vacature voor diensthoofd vorming voor de regio West-Vlaanderen. Ik had op dat moment andere dingen aan mijn hoofd – mijn moeder was net overleden, maar een collega bracht me op de hoogte van de job en moedigde me aan om toch te solliciteren. Die functie was inderdaad echt iets voor mij.”

Regiomanager van Oost- en West-Vlaanderen

Mohammed gaf de daaropvolgende jaren onder andere leiding aan de leerkrachten maatschappelijke oriëntatie in West-Vlaanderen, een job die hem veel voldoening schonk. Maar toen er in 2020 een tijdelijke vacature voor regiomanager West-Vlaanderen vrijkwam, begon het toch te kriebelen. “In 2018 had ik de toenmalige regiomanager al eens vervangen. Ik had dus al een paar maanden van de job mogen proeven”, vertelt hij.

In september 2020 werd Mohammed aangesteld als regiomanager van West-Vlaanderen. Hij vervulde de functie eerst ad interim, maar na een uitgebreide sollicitatieprocedure mocht hij zich in maart 2021 officieel regiomanager noemen. En daar bleef het niet bij: sinds oktober 2021 is hij ook regiomanager ad interim van Oost-Vlaanderen.

Aandeel medewerkers van buitenlandse herkomst

49%

  Meer cijfers

 

 

Hoewel Vlaanderen te kampen heeft met een nijpend lerarentekort, is er nog steeds weinig kleur te zien binnen het onderwijs. Slechts 6,4 procent van de Vlaamse leerkrachten heeft een buitenlandse herkomst, blijkt uit een nulmeting van de Vlaamse overheid.

“Het onderwijs heeft meer mensen met een multiculturele achtergrond nodig”

Hoewel Vlaanderen te kampen heeft met een nijpend lerarentekort, is er nog steeds weinig kleur te zien binnen het onderwijs. Slechts 6,4 procent van de Vlaamse leerkrachten heeft een buitenlandse herkomst, blijkt uit een nulmeting van de Vlaamse overheid.

 

Ik durfde de stap naar het onderwijs eerst niet te zetten omdat ik zag hoe mijn moeder – die ook leerkracht was – steeds uitgeput was door haar job.
Door mijn andere herkomst kan ik de culturele verschillen tussen mijn autochtone collega’s en ouders van een andere herkomst beter begrijpen. Ik voel dat ik soms de rol van culturele bemiddelaar kan spelen en een brug kan bouwen tussen die twee.

Uitdagingen van de opleiding

De opleiding zelf was voor Rana niet altijd even makkelijk. Zo was de opleiding volledig in het Nederlands georganiseerd. “Dat is mijn derde taal”, vertelt ze. “Ik heb geen academisch taalniveau behaald in het Nederlands, dus ik moest mijn teksten steeds laten nalezen door mijn collega’s of mijn man.”

Daarnaast was ook haar andere herkomst een uitdaging. “Het onderwijs hier is anders dan het onderwijs dat ik zelf heb gehad”, klinkt het bij de Palestijnse Rana, die opgroeide in Saoedi-Arabië. “Het was heel ingewikkeld om het Belgische schoolsysteem te begrijpen.”

Rana vertelt hoe ook de cultuurverschillen soms naar boven komen. “Mijn leerlingen praatten ooit met één van mijn collega’s over Vlaamse kinderliedjes, maar ik ken die niet. Dat is geen groot probleem, maar het creëert wel wat afstand.”

Als je als inburgeraar geduld, creativiteit en een passie voor het onderwijs bezit, ga er dan zeker voor!

Laat je inspireren door de website ‘Diversiteit Inspireert’

Het interview met Rana is één van de verhalen op de website ‘Diversiteit inspireert’. Deze lanceerden we op 18 december 2021, de Internationale dag van de Migrant. Het platform brengt inspiratie rond diversiteit in Vlaanderen en Brussel samen. Je vindt er sterke verhalen en goede praktijken over samenleven in diversiteit. Dit initiatief van de Vlaamse Overheid kwam tot stand door een samenwerking tussen Agentschap Binnenlands Bestuur, Agentschap Integratie en Inburgering, Atlas, Huis van het Nederlands Brussel, IN-Gent en VVSG.

  Ontdek de verhalen op Diversiteit Inspireert

 

 

DELEN