Versnelde digitalisering
“Een van de belangrijkste zaken die tot dit resultaat hebben geleid, is dat we sterk hebben ingezet op de digitalisering van onze cursussen”, zegt Abdelmajid. Corona zorgde voor een stroomversnelling. “Inburgeraars kunnen zich nu vlotter inschrijven voor een geschikte cursus, onafhankelijk van hun woonplaats. Doordat ze zich niet meer moeten verplaatsen, kunnen ze de cursus ook makkelijker met een job combineren.” Steeds meer inburgeraars die geen computer ter beschikking hebben, maken gebruik van de mogelijkheid om een Chromebook te lenen om de cursus te kunnen volgen: 4.700 in 2021; een stijging met 135% tegenover 2020.
Duidelijke definities en cijfers
Sinds 2021 werken we met duidelijke definities en cijfers. “We streven ernaar om een cursus aan te bieden binnen de drie maanden nadat de nieuwkomer het inburgeringscontract ondertekende”, aldus Abdelmajid. “Zes maanden is een aanvaardbare termijn. Langer is niet aanvaardbaar. Deze duidelijke definities zorgen ervoor dat we het aanbod cursusplaatsen goed kunnen monitoren en schakelen waar nodig.”
Efficiënte rekrutering en inzet van leerkrachten maatschappelijke oriëntatie
We hebben zo’n 27 nieuwe leerkrachten aangeworven. “We trokken ook profielen aan die gewoonlijk moeilijk te vinden zijn, bijvoorbeeld voor talen als Tigrinya of Somali”, zegt Abdelmajid. Daarnaast gaven sommige leerkrachten meer cursussen of gingen ze akkoord met een contractuitbreiding.
Vooruitblik
“Dankzij al deze gerichte acties kan de planning van de cursussen maatschappelijke oriëntatie in 2022 uitgaan van een evenwicht tussen het aantal ondertekende inburgeringscontracten en het aantal inburgeraars dat de cursus afrondt”, besluit Abdelmajid. “We blijven ook inzetten op het aanbieden van digitale cursussen. Het feit dat uit onze tevredenheidsmeting blijkt dat 98% van de inburgeraars tevreden was over het digitale aanbod, bewijst dat we op de goede weg zitten.”