Informatie als houvast tegen machteloosheid
Informatie als houvast tegen machteloosheid
Op veel vragen was nog geen antwoord
“De laatste twee weken van augustus overstelpten lokale besturen en eerstelijnsmedewerkers van organisaties ons met vragen. Hoe kom je op de lijst om geëvacueerd te worden? Welke categorieën van mensen komen in aanmerking? Op veel vragen was nog geen antwoord. We kennen de normale migratie- en reisprocedures en documentvereisten, maar veel daarvan was niet toepasbaar. We legden zelf vragen voor aan de bevoegde diensten zoals Buitenlandse Zaken, Asiel en Migratie, … Vanaf 20 augustus publiceerden we alle bevestigde informatie op een speciale nieuwspagina over Afghanistan op onze website. Deze info was nergens anders zo concreet beschikbaar. De eerste week had de pagina al 10.000 bezoeken; tot eind 2021 zelfs 32.389. We actualiseren de info nog steeds.
Wat na de evacuatiemissie?
Na de evacuatiemissie kwamen er veel vragen over mensen die niet meekonden. Hoe kunnen gezinsleden van Belgen in Afghanistan, of van personen die al ingeschreven zijn in België, nog naar België komen? Welke documenten hebben zij nodig, en wat als die documenten niet meer te verkrijgen zijn? Kunnen tolken en Afghaanse medewerkers van Belgische organisaties die in Afghanistan actief waren, een humanitair visum krijgen? En voor Afghanen in België: kunnen zij een (nieuwe) asielprocedure starten? Niet alle Afghanen kwamen na de machtswisseling in aanmerking voor internationale bescherming. Zij moeten kunnen aantonen dat ze bij terugkeer persoonlijk geviseerd zouden worden en vervolging riskeren, bijvoorbeeld vanwege politieke of religieuze overtuiging, risicoprofiel of sociale groep ...
Infosessie voor eerstelijnsmedewerkers
Niet alleen wij, maar ook de lokale besturen en eerstelijnsdiensten die gespecialiseerd zijn in de hulp aan Afghanen, kregen veel vragen. Een gevoel van machteloosheid bleef hangen. Daarom organiseerden we een webinar, voor 835 deelnemers, in samenwerking met Vluchtelingenwerk Vlaanderen. Ter voorbereiding daarvan zaten we met ons expertisenetwerk (onder andere Caritas, Myria, gespecialiseerde CAW’s) samen om zoveel mogelijk ervaring en detailinfo samen te leggen. Zo konden we minder gespecialiseerde eerstelijnsmedewerkers beter informeren.”